“Het thema van de Passion Achterhoek was dit jaar ‘ontmoeten’. Een heel breed begrip, maar ik heb zeker mensen ontmoet door deze samenwerking. Maar ik ben ook herinnerd aan het ‘ont’ moeten, het niet moeten. Simpelweg alleen ZIJN.” – Laura

Maandag 15 april 2019 vond de eerste Passion Achterhoek plaats. Voorgaande jaren heette het nog Passion Lichtenvoorde, maar dit jaar werd het groter aangepakt. Het podium werd groter, de zaal had meer stoelen, de voorbereidingen werden uitgebreider, en zo werd de eerste editie van de Passion Achterhoek, wat mij betreft, een grandioos succes.

Al een tijd terug werd ik gevraagd om mee te werken aan deze regionale Passion. Een mooi initiatief, zo vond ik. Nog niet eerder had ik meegewerkt aan een evenement als deze, dus ook voor mij was het spannend en nieuw. Zowel in de landelijke als de Achterhoekse Passion werd het bijbelse lijdensverhaal van Jezus vertolkt door muzikanten, maar werd het paasverhaal ook – met een gemoderniseerd tintje –  nagespeeld op het toneel.

Gelovig zijn of niet? Dat maakte deze avond eigenlijk niet uit. Zo pak ik bijvoorbeeld mijn eigen symbolische betekenis uit het paasverhaal. Ik zie liefde. Verraad. Lijden. Maar ik zie vooral een wederopstanding. Wanneer ik om mij heen kijk zie ik dit ook gebeuren, de lente is aangebroken dus de bomen krijgen weer langzaam groene blaadjes en ik hoor weer vogeltjes zingen. Maar ook kwam ik mijn eigen wederopstanding tegen op de avond van 15 april. Het thema van de Passion Achterhoek was dit jaar ‘ontmoeten’. Een heel breed begrip, maar ik heb zeker mensen ontmoet door deze samenwerking. Maar ik ben ook herinnerd aan het ‘ont’ moeten, het niet moeten. Simpelweg alleen ZIJN.

Na een paar vergaderingen hadden we de dag voor de voorstelling maar één gezamenlijke repetitie. Het koor, de acteurs, de muzikanten, we kwamen voor het eerst samen om een doorloop te doen. We hebben hard gewerkt want rommelig was het aan het begin nog wel. Op deze dag kwam echt alles bijeen, zo werd bijvoorbeeld ook het licht, het geluid en het podium afgestemd op wat wij allen apart van elkaar hadden gerepeteerd. Maar wat hebben we een lol gehad, ik heb lieve mensen ontmoet en het enthousiasme maakte dat het een geslaagde repetitie werd.

In de zaal stonden ruim 1000 stoelen, er kon geen stoel meer bij in de Hamalandhal in Lichtenvoorde. Een groter compliment konden we natuurlijk niet krijgen, zoveel mensen die zijn afgekomen op dit mooie evenement! Maar het moest uiteraard nog wel gebeuren… Velen liepen een stille tocht met het grote lichtgevende kruis door het centrum van Lichtenvoorde. De zaal zat al ruim gevuld wanneer de mensen van de stille tocht ook aankwamen in de zaal. Het kruis werd naast het podium neergezet en nu kon de voorstelling toch echt beginnen.

Het verhaal werd gespeeld door verschillende acteurs die in de huid kropen van bijvoorbeeld Jezus, Judas, Maria. Tussen de gespeelde stukken door was het o.a. de taak aan mij om een lied te spelen die aansloot op het verhaal. Zo begon ik met mijn eigen nummer I can’t see the light, die ik toezong naar de angstige en sombere Maria Magdalena. Even later kwam Jezus op en voerde hij een dialoog met haar: “Jij bent Maria, jij mag er zijn”. Vervolgens zette ik de akkoorden in op mijn gitaar van Have A Little Faith In Me (John Hiatt).

De afsluiter was groots, Droom Durf Doe en Deel werd gezongen door ons allen, de muzikanten, het koor en de cast zong met volle overtuiging. We pasten niet eens met ons allen op het grote podium. Ook de zaal ging staan en alle mensen dansten en zongen met ons mee.

Het was een prachtige avond waar ik erg van heb genoten. Er waren emoties, er was hoop en er waren veel ontmoetingen. Jong of oud, groot of klein, gelovig of niet, op deze avond was iedereen verbonden.

Bedankt voor alle mensen die zijn gekomen, ieder die ik na afloop nog heb mogen ontmoeten. Bedankt regisseurs Ben Donderwinkel en Aad Witteveen. Door jullie stond deze voorstelling als een huis!

Volgend jaar weer? 🙂

Bekijk een korte registratie van de avond via deze link:

https://www.youtube.com/watch?v=e5nlWD2W5MI

Liefs,

Laura van Kaam