Door Annekée Cuppers

LICHTENVOORDE – Dirigente Dineke de Roo en muziekdocent Peter Krabbenborg ontmoeten elkaar voor het eerst in het muzieklokaal van de Lichtenvoordse locatie van scholengemeenschap Marianum. Voordat de wekelijkse zondagmiddagrepetities van de Marianum-band in deze ruimte losbarsten, is het tijd voor een dubbelinterview over hun muzikale bijdrage aan de Passion Achterhoek.

Voor Peter is het de vierde keer dat hij met zijn Marianum-band een belangrijke muzikale bijdrage levert aan het evenement dat dit jaar plaatsvindt in de Hamalandhal. “Ja, dat vind ik nog wel even spannend. Niet zozeer dat we straks voor een zaal van 900 man staan want persoonlijk vind ik optreden voor een groep van 25 mensen veel spannender. Maar in voorgaande jaren verzorgden we van het Marianum ook alle licht en geluid zelf, dat is nu uithanden gegeven aan een professional. Ik ben dan ook heel blij dat de organisatie heeft gekozen voor Michel Drenthen. Hij heeft veel ervaring met grote producties en weet wat er nodig is om alles technisch perfect te laten verlopen. Zo kan ik het met een gerust hart loslaten.

Ruimte voor alle soorten muziek
Dineke werkt dit jaar voor het eerst samen met de Passion Achterhoek. Toen regisseur Ben Donderwinkel haar vroeg om het gelegenheidskoor, bestaande uit Gaudio uit Lichtenvoorde en het Stadskoor Bredevoort, te leiden, ging ze niet direct overstag. “Ik kende de Passion van tv en de manier waarop het stuk daar gebracht wordt, gaat naar mijn mening teveel om de show en te weinig om de achterliggende gedachte. Gaandeweg het gesprek met Ben raakte ik echter toch enthousiast, Ben kan heel goed uitleggen hoe hij de uitvoering van de Passion Achterhoek voor zich ziet. Dat het juist gaat om de dieperliggende betekenis, dat het de mensen moet ráken. Dat sprak mij aan en toen heb ik ‘ja’ gezegd.”

Bezoekers van de Passion Achterhoek wacht een voorstelling met een zeer breed repertoire. Dineke: “Dat vind ik ook het mooie aan deze uitvoering. Er is ruimte voor alle soorten muziek. Niet alleen de moderne nummers die Peter met de band ten gehore brengt, maar met het koor brengen we klassieke stukken, meer religieus getint. De koren vinden het ook fantastisch dat ze gevraagd zijn om aan deze productie mee te werken, ze voelen zich echt gehoord. De leden zijn erg betrokken, ze willen graag heel mooi zingen en doen daar erg hun best voor. De koren repeteren afzonderlijk maar enkele zangers zijn lid van beide koren. Mooi om te zien dat zij op eigen initiatief in kleine clubjes met elkaar aan de slag gaan om de stukken onder de knie te krijgen.

Band geeft kleur aan het acteerspel
Voor de Marianum-band kan Peter vertrouwen op vrijwel dezelfde bezetting als voorgaande jaren. “De band bestaat uit zeven muzikanten, op één na allemaal jongens die al jaren meedoen, enkele zijn zelfs al van school af maar vinden het nog steeds mooi om mee te werken aan de Passion. Het niveau is erg hoog, ook de moeilijke stukken zijn hen wel toevertrouwd. De band geeft kleur aan het spel van de acteurs, soms maar heel subtiel. Daarnaast hebben we zes goede zangers die meedoen aan de Passion. Op het repertoire staan veel Nederlandstalige nummers, onder andere van Bløf, Trijntje Oosterhuis, Van Dik Hout en Marco Borsato. Die teksten gaan heel diep en daar hebben we leerlingen bij gezocht die dat goed kunnen interpreteren. Je ziet leerlingen gaandeweg het proces ook groeien, zich ontwikkelen en dat maakt je als docent wel trots.

Ondertussen druppelen de eerste muzikanten binnen, sommige nog niet helemaal fit na een avondje stappen. De 18-jarige Jochem Scharenborg, een van de toetsenisten, wil nog wel even kwijt waarom hij wekenlang zijn vrije zondagmiddag opoffert voor de repetities. “Het is gewoon heel gezellig om samen muziek te maken en met elkaar aan iets te werken en het iedere week beter zien worden. Dan krijg je er ook steeds meer plezier in. Ik vind het verhaal van de Passion ook mooi maar niet zozeer vanwege het geloof. Het is een verhaal voor iedereen, het overstijgt de verschillende geloven.” Peter reageert: “Dat verbaasde mij in het begin nog wel. Ik ben katholiek opgevoed en dacht altijd dat de Passion een katholiek gebeuren was. Maar dat was helemaal niet de insteek van dominee Hans Hinkamp, die hier vier jaar geleden mee begonnen is. Het is een verhaal over goed en kwaad, vertrouwen, verraad en vergeving. Die dingen raken ons allemaal.” Dineke sluit af: “Het verhaal overstijgt alles, leeftijd, afkomst, status, religie. Respect en ruimte voor iedereen, dat komt allemaal terug in de Passion Achterhoek.

 

Uit Achterhoek Nieuws (ELNA)
https://www.elna.nl/reader/27066/190470/passion-achterhoek-muziek-moet-r-aacute-ken-maar-nooit-op-de-voorgrond-staan